Η λογοθεραπεία έχει τη δυνατότητα να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει αποκλίσεις σε αυτούς του τομείς (σύμφωνα με παγκόσμιες κλίμακες μέτρησης δεξιοτήτων) από τη βρεφική έως τη γεροντική ηλικία.
Ο ρόλος του λογοπεδικού
Ο λογοπεδικός είναι ο επιστήμονας που ενημερώνει, αξιολογεί και ενισχύει τις δεξιότητες, ενώ παράλληλα προσπαθεί να αποτρέψει την επιδείνωση των δυσλειτουργιών που επιφέρουν οι νευρολογικές αυτές παθήσεις που εκδηλώνονται σε παιδιά και ενήλικες.
Διαταραχές λόγου
Φαινομενολογικά θα μπορούσαμε να έχουμε την παρακάτω ταξινόμηση των διαταραχών του λόγου:
- Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
- Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
- Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
- Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
- Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
- Γραμματικές/συντακτικές ανωμαλίες
- ΔΥΣΦΑΓΙΑ
Στάδια φυσιολογικής εξελικτικής ανάπτυξης του λόγου
Έως 12 μηνών
- Το μωρό αντιδρά στους ήχους
- Κάνει βλεμματική επαφή.
- Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του.
- Χαμογελά όταν του μιλάτε.
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
- Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή των ήχων.
- Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο.
Έως 2 χρονών
- Το λεξιλόγιό του διαθέτει 20-50 λέξεις.
- Υπακούει σε απλές εντολές.
- Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις.
- Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ τάισμα μωρού κ.α).
Έως 3 χρονών
- Απαντάει σε ερωτήσεις.
- Κάνει απλές προτάσεις.
- Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο.
- Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία.
- Κάνει ερωτήσεις.
Έως 4 χρονών
- Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων.
- Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει.
- Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
- Διηγείται τις εμπειρίες του.
Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανσησχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να υπάρξει προβληματισμός.