Πρωταρχικά βέβαια, το παιδί θα πρέπει να εξεταστεί από τον οφθαλμίατρο και τον ωτορινολαρυγγολόγο, οι οποίοι θα πρέπει να αποκλείσουν ότι οι μαθησιακές δυσκολίες του
οφείλονται σε προβλήματα όρασης ή / και ακοής.
Στο κέντρο μας, η εξέταση από τον ειδικό παιδαγωγό, γίνεται με τα παρακάτω εργαλεία:
- Α’ ΤΕΣΤ – Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας, για παιδιά ηλικίας 5,2 έως 6,2 χρονών. Συνίσταται λίγο πριν την Α’ Δημοτικού (Φεβρουάριο – Μάρτιο μήνα ).
- ΑθηνάΤεστ – Διάγνωσης Δυσκολιών Μάθησης, για παιδιά ηλικίας 5 έως 10 χρονών.
- Μια αξιολόγηση που αναφέρεται στο σχολικό πρόγραμμα για την εκτίμηση των μαθησιακών δεξιοτήτων του παιδιού, ανάλογα με την τάξη στην οποία φοιτά. (Είναι μια σειρά από τεστ όπου εξετάζονται η ανάγνωση, η κατανόηση κειμένου, η ορθογραφία, η γραμματική και η ικανότητα χειρισμού και κατανόησης μαθηματικών εννοιών).
- Μια συνέντευξη με τους γονείς του παιδιού, οι οποίοι μπορούν να δώσουν πληροφορίες για το πώς το παιδί τους αντιμετωπίζει τη διαδικασία της μάθησης στο σπίτι, για τις κοινωνικές του δεξιότητες και την συναισθηματική τους ωριμότητα, για τη μνήμη και το συντονισμό των κινήσεων του, καθώς και για οποιαδήποτε κατάσταση που του προκαλεί σύγχυση και άγχος.
Τι προσφέρει ο εντοπισμός των μαθησιακών δυσκολιών;
Η αξιολόγηση, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο στα χέρια του ειδικού παιδαγωγού, διότι προσφέρει όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία για να σχεδιαστεί το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης του μαθητή, να αποφασιστούν οι διδακτικοί του στόχοι (βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι) και να προσαρμοστούν στις ανάγκες και το γνωστικό ύφος του. Οι ελλείψεις των παιδιών με δυσλεξία είναι δυνατό να ξεπεραστούν με μεθοδευμένη, συστηματική και έγκαιρη διορθωτική αγωγή. Άλλωστε, η πρόληψη και η εξατομικευμένη παρέμβαση στα μαθησιακά κενά του μαθητή είναι απαραίτητη, καθώς η απουσία της μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά στην περαιτέρω σχολική του πορεία. Είναι λοιπόν σαφές ότι η πρώιμη ανίχνευση μπορεί να βοηθήσει στην έγκαιρη πρόβλεψη και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών.